Pécsi Tudományegyetem

Botanikus Kert

 

Stressz mentesítés

Nyomtatóbarát változatPDF változat

STRESSZ-MENTESÍTÉS

 

„A kertek és parkok emberi pszichére gyakorolt jótékony hatása az ókortól fogva ismert. Az amerikai pszichiátria atyjaként számon tartott Dr. Benjamin Rush dokumentálta először a 19. században a kert mentális betegségben szenvedő egyénekre gyakorolt pozitív hatását. A kertterápia az utóbbi évtizedekben egy dinamikusan fejlődő, önálló szakterületté nőtte ki magát. A kertterápiás foglalkozások a pszichés problémák, lelki sérülések és a depresszió gyógyítását, a fizikai állapot javítását, illetve a stressz feloldását és kezelését célozzák meg a növények, a kert, illetve a természetben szervezett programok irányított felhasználásával.  A kertterápia emellett szerepet kap a stroke utáni rehabilitációtól kezdve a munka-erőpiacon szükséges készségek fejlesztésén át a szociális kapcsolatteremtő képesség támogatásáig bezárólag több más területen is.”

 

A PTE Botanikus Kertjében folyamatosan alkalmazunk – sikerrel! – csökkent munkaképességűeket, illetve a munka világából kiszorult közfoglalkoztatottakat.  Sérült fiatalok szívesen vállalnak nálunk munkát. Közösségben vannak, érzik, a társadalom számít rájuk, így a kapott feladatot lelkesen és hatékonyan végzik el. Ezzel a sikerélménnyel olyan erőt, motivációt merítenek, mellyel a munka világát, a közösségi életet a régi, rossz tapasztalataikkal szemben átértékelik.

 

„A kertterapeuta szakemberek elsősorban kórházakban, rehabilitációs intézményekben, idősek otthonában, közösségi kertekben, botanikus kertekben, illetve börtönökben dolgoznak. A Chicago Botanikus Kert már több mint 30 éve a kertterápia egyik vezető intézménye, mely konzultációkat, képzéseket és direkt szolgáltatások nyújt szerte az Egyesült Államokban és világszerte egyaránt. A botanikus kert által meghirdetett kertterápia felnőttoktatási program az Oakton Community College felsőoktatási intézmény akkreditálásával került meghirdetésre. A kertterápia hazánkban is egyre népszerűbb, egyre több szervezet és intézmény foglalkozik ezzel a területtel. A 2011-ben alapított Titkos Kert Alapítvány elsősorban a tartósan beteg, sérült gyermekek és családtagjaik, a lelki sérültek, valamint a gyermekeiket elveszített szülők lelki gyógyulását kívánja előmozdítani a kertterápia segítségével. „

 

Szervezetten sajnos még nem, de egyéni igények alapján, a szomszédságunkban lévő, immáron XXI. századi klinika betegeit látogató hozzátartozók is szívesen járnak át hozzánk, hogy kikapcsolódja, feltöltődjenek.

Napközben pedig örömmel látjuk azokat a kismamákat, akik egyik vagy több csemetéjükkel látogatnak el hozzánk egy-egy sétára. Azon túl, hogy gyerekeknek elsősorban az állataink – mókusok, aranyhalak, teknős és levelibékák - jelentenek élményt, bátran állíthatjuk a nyugodt csendes miliő őrájuk is hat. Gyermek hiszti nálunk nincs!

Az iskolák, óvodák pedagógusai is szívesen hozzák ide a csemetéket, akiknek ez kiváló, egyedi kikapcsolódást jelent. Örömmel látjuk azt a lelkesedést, amivel a túrájuk végén a gyerekek - édesanyjuknak kedveskedve - vásárolnak cserepes növényeket. Talán már ők is érzik, tudják: a természet ereje otthon is hat…

 

„Egyes, felnőttoktatási tevékenységükben különösen innovatívnak tekinthető botanikus kertek programkínálatában egészen különleges programokat találhatunk. A Virginia államban található Lewis Ginter Botanikus Kert – mely a Travel Chanel értékelése alapján az egyik legkiválóbb botanikus kert az USA-ban- anyák napja alkalmából különleges rendezvényeket, illetve koncerteket kínál az édesanyák számára, illetve konkrét programok irányulnak arra, hogy anyák napja alkalmából a látogatók elkészíthessék a kert által inspirált ajándékaikat. A botanikus kert emellett speciális programokat kínál a Valentin naphoz kapcsolódóan, ahol a résztvevők maguk készíthetik el ajándékaikat szeretteik számára. Egy másik különleges programra találhatunk

az Iowa államban található Greater des Moines botanikus kert felnőttképzési kínálatában, mely Van Gogh kiállítás megtekintésével egybekötött biciklitúrát szervez Hollandiába.

         A botanikus kertek napjainkra a felnőttképzés kiemelkedő helyszíneivé váltak, az informális, nonformális és formális tanulás tekintetében egyaránt. A múzeumok és a botanikus kertek felnőttoktatási tevékenysége számos ponton hasonló fejlődést mutat. A fenntartható fejlődés és a környezeti tudatosság fontossága, az inter- és multidiszciplináris megközelítés elterjedése, a felnőtt tanulók igényeinek és érdeklődési körének figyelembevétele, valamint a kreatív, az egyén önkibontakoztatását szolgáló programok fontosságának felismerése jellemző trendként határozható meg mind a múzeumok, mind a botanikus kertek felnőttoktatási tevékenysége tekintetében. Az amerikai botanikus kertek felnőttoktatási tevékenységének jó gyakorlata igazolja, hogy a felnőtt tanulók igényeinek és tanulási sajátosságainak figyelembevételével olyan, az aktív tanulást középpontba helyező felnőttoktatási programkínálat alakítható ki, mely az egész életen át tartó tanulás kiemelkedő és sikeres színtereivé teheti a botanikus kerteket.”

 

Reméljük, hogy a fenti, amerikai példákkal kedvet csináltunk azon szakembereknek, akik munkájuk során e terápiákkal hathatós segítségére lehetnek az általuk vezetett csoportoknak, egyéneknek.